Yes je hebt je eerste longboard gekocht, maar nu kom je erachter dat je je board iets flexibeler wilt, de wielen wat zachter of de trucks wat stijver. Hoe zit dat? In deze blogpost vind je antwoord op veelgestelde vragen omtrent de longboard bushings en lagers.

Longboard bushings

Bussen zijn de kleurrijke, rubberachtige cilinders in het midden van je trucks. Ze zijn over het algemeen gemaakt van urethaan en de overgrote meerderheid van de longboard set-ups hebben twee bushings per truck.

De wereld van bushings kan erg ingewikkeld worden gezien er teveel te koop zijn. Houd het volgende in je hoofd en dan moet het goedkomen: je kunt onderscheid maken tussen de: durometer (de hardheid) en de vorm van bushings.

Andere factoren die kunnen meespelen zijn het ontwerp van je trucks, de flex van je deck en jouw gewicht. En natuurlijk heb je nog persoonlijke voorkeur.

Kegels (cones) en barrels zijn de meest gebruikte termen om de vorm van een bush te beschrijven. “Standaard” bushings zijn de bushings waarvan de ene in de vorm van een ton is en de andere in kegelvorm. Je hebt ook nog een hybride, of, gecombineerde bushing tussen de vat en een kegel.

  • Cones zijn geschikt voor cruisers en lichte rijders
  • Barrel bushings zijn geschikt voor alle stijlen van rijden (cruisen, downhill etc.)
  • Standard bushings is een set van bushings die bestaat uit een barrel en een cone bushing. Dit zijn de “best of both worlds” en worden meestal gebruikt voor carven en mild-to-medium-speed freeriding.
  • Stepped bushings worden vaak gezien als een hybride tussen een vat en een kegel. Als beginner zul je hier niet veel aan hebben.
  • Hourglass bushings. Zandloper bushings hebben een “zandloper” vorm die een minder stabiele, maar meer “scheve” rijstijl biedt. Ook als beginnende longboarder heb je hier wat minder aan.
  • Insert bushings worden het meest gebruikt in traditionele kingpin-trucks (vooral voor cruisen). Maar ook als beginner zou ik hier niet te snel nar kijken.

Durometer bushings

Hardere bushings bieden meer weerstand (beter voor grotere rijders) en zachtere bushings bieden minder weerstand (beter voor kleinere rijders). De juiste durometer (hardheid) voor je bushings is dus een belangrijk onderdeel om je trucks te laten doen waar je ze voor wilt gebruiken. Hou in je hoofd: kies de juiste durometer voor je gewicht en beoogde discipline (down-hill, cruise, dance etc.), dan komt alles goed.

Longboard lagers (bearings)

Lagers (bearings in het Engels) zijn de ronde dingen die in het gat van je longboardwielen gaan. Lagers – hoewel klein – zijn een groot onderdeel van je longboard, maar als je niet zoveel budget hebt: maak je dan niet gek door het aanbod van lagers . Je kunt je geld veel beter uitgeven aan je trucks of wielen. Een basis lager doet het namelijk prima. 

Ben je wat verder of wil je graag down-hill longboarden? Dan kun je kijken naar betere lagers.

Onze favoriete longboardlagers?

De Zealous bearings zijn momenteel een van de betere lagers voor een laag budget

De Reds Bones zijn een goede prijs/kwaliteit lagers met Ryan Shecklers als teamrider!

De wielen van een longboard zitten aan de truck vast met lagers. Skateboardlagers zijn meestal van staal gemaakt. Een hogere kwaliteit lager is gemaakt van keramisch materiaal, voor riders met speciale wensen. Ze zijn duurder, maar rollen soepeler, lichter en zijn beter tegen roesten bestand dan de stalen versie, waardoor ze niet vervormen of ‘zacht’ worden bij snelle afdalingen.

Zolang je je lagers vrij van water, vuil en slechte omstandigheden houdt, hoef je je geen zorgen te maken om ze te vervangen!