Na ruim een week in Australie te backpacken, beginnen Chris en ik al aardig te wennen aan ‘de Australian way of backpacking’.
De manier van backpacken is hier namelijk heel anders dan in Azie. Ik vind dat het je veel gemakkelijker wordt gemaakt. Veel dingen zijn al, goed, georganiseerd, zoals excursies. De hostels of guesthouses hebben een mini-van staan bij de bus terminal als je met de ‘grote’ tourbussen aankomt op plaatst van bestemming. Je kiest de mini-van het hostel dat je leuk lijkt en rijdt mee naar het hostel… easy like sundaymorning!
Dat was in Azie wel anders. Daar moesten we vaak nog met backpack op onze rug op zoek gaan naar een hostel/guesthouse of hotel. In Maleisie bijvoorbeeld moesten we nog een city bus nemen vanaf het busstation naar de stad. Dankzij de Lonely Planet wisten we dan wel ongeveer in welke buurt we eruit moesten, maar het blijft lastig. Maar in Vietnam hadden we een open-bus-ticket waarbij je al bij hostels werd afgezet. Er kwam alleen zo’n enorm gezeik bij kijken. Mensen proberen je over te halen en dat gaat bijna met geweld :P.
Wat dat betreft vind ik dat je in Azie ‘echt’ kunt backpacken. Maar goed wat is de definitie van backpacken… sommigen verstaan onder ‘echt’ backpacken dat je gaat kamperen e.d. Maar goed, de manier waarop wij reizen (bijna nooit kamperen) is gewoon backpacken.. ofwel: [i]Met je rugzakje door het land reizen![/i]

Vorige week donderdagochtend zijn we aangekomen in [i]Brisbane[/i]. De daaropvolgende 2 dagen hadden we echt nodig om bij te komen. Het was zelfs zo erg dat Chris en ik wakker werden op een grasveldje in de Botanic Gardens (zo heten die parken daar) omdat we dus in slaap waren gevallen. We vonden Brisbane maar niks, maar dat kan ook te maken hebben met het hostel, de prijzen en vooral: acclimatiseren. De prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland. We kunenn niet meer eten voor 2 euro. Nu eet je gewoon voor 10 euro :'(. Gelukkig zijn er in de hostels keukens, dus Chris en ik moeten na 3 maanden maar weer eens gaan koken! :S :P. Zaterdag zijn we dus direct weggegaan naar [i]Noosa Heads[/i]. Vanaf [i]Noosa Heads [/i]zijn we naar [i]Rainbow Beach [/i]gegaan, vanwaar ik nu deze blog schrijf. Vanavond gaan we naar [i]Airley Beach[/i], als ik dat goed schrijf. Maandag gaan we dan een 2-days-2-night zeiltocht doen op de Whitsundays. We hopen dan een walvis o.i.d. te spotten, want tot nu toe hebben we er alleen uit de verte 1 weten te zien die opsprong uit het water, wat natuurlijk ook al supervet is.

Hier in Aussie zijn Chris en ik een beetje obsessed met dieren :P. We wouden een koala beer zien en kangaroos en walvissen. In [i]Noosa Heads [/i]liepen we door een Nationaal Park en keken we constant in de bomen of we een koala beer zagen :P
Het enige wat we niet willen zien zijn krokodillen… oja en haaien natuurlijk. Maar het schijnt dat een aanval door haaien in Australie niet eens zo heel groot is. Misschien denken wij, mensen, dat omdat als er een haaienbeet in het nieuws komt, het een aanval is in Australie. Waardoor we haaienaanvallen associeren met Australie. Maar anyway :P, vertrouw ik het water hier toch niet helemaal.

Afgelopen woensdag tot en met vrijdag hebben we een self-drive-tour gedaan door [i]Fraser Island[/i]. Het is 1 van de grootste zandeilanden, of misschien zelfs de grootste van Australie of misschien de wereld.. dat weet ik dus niet precies :P. Maar goed het was een geslaagde kampeerervaring! Kamperen? Ik? Jaja, ik heb gekampeerd. Als er iets is waar ik een hekel aan heb dan is het wel kamperen :P. Maar goed ik vond het wel eens tijd om het uit te proberen! En het was niet kamperen op een kampeerplaats met accomodaties e.d. Het was back to basic! Het was aan het strand, dunne matjes, dus gewoon op het zand in de winter :s!

Fraser Island
Met een groep van 11 mensen ga je met een jeep op pad voor 2 nachten. We hadden een leuke groep van 5 Nederlanders (die zitten hier dus meer dan in Azie), 3 Spanjaarden, 2 Israeliers (geloof ik :P) en 1 Canadees. Met 3 mensen voorin, 8 mensen achterin en spullen om 2 nachten te overleven bovenop de jeep zijn we op pad gegaan. Het eiland bestaat voornamelijk uit zand dus het was af en toe best scary om te rijden. Vanuit ons hostel zijn er 4 auto’s weggegaan en 1 auto was na 1 minuut op het eiland al vastgelopen op het zand :P, wat natuurlijk wel een afgang is, ghehe. We hebben verder geen problemen gehad met de auto, want we hadden goede bestuurders ;). (Nou ja de reis had achteraf een narie nasmaak omdat er dus wel schade was een de auto.)

Het weer was droog en zonnig, maar stukken kouder dan in Azie, omdat het hier natuurlijk winter is. Met een trui aan red je het prima, we zijn zelfs nog even in bikini in een meer geweest, maar het is wel freezing! Het meer was echt heel mooi! Heel helder water, lichtblauw dat overgaat in donker blauw en wit zand , echt prachtig!

Met 4 tenten zijn we beide nachten wezen kamperen aan het strand en dat is echt amazing. Je kijkt uit je tentje en ziet direct de zee. Midden in de nacht hoor je het geluid van de zee, de golven zijn hier echt enorm. Je mocht alleen, dat wil je ook niet door de kou!, niet in de zee zwemmen omdat er veel rotbeesten inzitten zoals kwallen e.d. en de golven zijn te sterk gewoon. Ik was wel blij met het geluid van de zee. Want Fraser Island staat dus ook bekend om de dingo’s. Dat is een soort van hond, maar dan niet bepaald vriendelijk. Het schijnt dat die beesten snachts op onze tafel enzo hebben gelopen, dus ik ben blij dat ik die snachts niet heb gehoord, want daar was ik niet echt blij mee geweest. Als je naar het toilet (lees: het zand) moest dan moest je altijd iemand meenemen die kon opletten of er geen dingo’s waren, not so nice!
We hebben wel bezoek gehad van dingo’s toen we wakker waren. Je moet ze dan gewoon wegjagen met een schep, want ze zijn niet bepaald bang en zeer nieuwschierig (lees: op zoek naar eten).

What’s next
De komende weken, we hebben nog 5 te gaan in Australie, gaan we eerst omhoog naar Cairns. Na de Whitsundays willen we naar Magnetic Islands gaan en daarna naar Cairns. We hebben een busticket met unlimited stops gekocht van Brisbane naar Cairns en vandaar uit gaan we bekijken wat we verder willen doen. We hebben meer tijd dan gedacht. Je kunt de oostkust vrij snel doen. Het probleem zit um eerder in ons budget. Anyway moeten we in ieder geval 10 augustus in Sydney zijn om vandaaruit te vliegen naar Nieuw Zeeland.

Oja, Azie is vooral cuntuur snuiven. Australie is natuur snuiven! De natuur is hier echt amazing!