Onder druk presteer ik het best. Maar menn wat krijg ik daar een stress van (wat bij mij voornamelijk op het lichaam gaat zitten). Niet goed. Nu ik eindelijk ben afgestudeerd en binnen een maand (!) een baan heb voel ik mij een stuk beter no more worries. Ik maakte mij het afgelopen jaar druk om van alles. Ben ik wel goed in onderzoek? Ben ik niet veel te dom voor deze functie om erop te solliciteren? Moet ik net als de rest van de afgestudeerden eerst 100 brieven sturen en me dan verdrinken in chocola en zielige films? and so on..

 

Sinds een maand ben ik geswitched van fysio- naar cesartherapie. Als ik stress heb gaat het op mijn ademhaling en nek- en schouders zitten. Gevolg: de hele maand september voelde ik mij een oud omaatje. Alle spanningen van de scriptie resulteerden tot een slechte houding en in die maand voelde ik het pas echt! De sportschool was al teveel movement of mijn nek was weer verrekt. Maar gelukkig besefte ik al snel dat houdingstherapie voor mij beter werkt . Dus met de cesartherapeute heb ik wat verbeteringen in mijn leven gebracht die ik uiteraard met jullie ga delen, want stress of geen stress, klachten of niet, ik denk dat wij allemaal wel eens toe zijn aan relaxte spieren (en een clear mind)

 

  • Elke dag bewegen, ook al is het maar een half uurtje lopen. Heb je veel nekklachten dan is lopen erg fijn omdat je je armen wat losjes heen en weer kan swiebelen. Ga vooral alleen om je mind te legen;

 

  • Minder computeren en iets anders doen wat je leuk vind zoals een boek lezen of een komedie kijken (van lachen ontspannen je spieren);
  • Let op je houding achter de computer. Ik heb de Backjoy gekregen, een soort van kuipje die je in je stoel legt en waarvan je rechter gaat zitten. Het achterover hanggevoel is direct weg!

backjoy

  • Loop regelmatig van je computer weg en haal koffie voor je collega’s (maak je ook weer nieuwe vrienden;-);
  • Doe regelmatig oefeningen zoals je nek strekken (trek bijvoorbeeld je kin in en uit) en vuist je handen tot een bal;
  • Doe aan yoga! Bij yoga leer je goed te ademen, strek je spieren en wordt je leniger en sterker (voor stress echt ideaal);
  • Adem door je buik en niet vanuit je nek!;

What’s with yoga & surfen?

  • Heb je een laptop? Koop een verhoging zodat je niet de hele dag naar beneden kijkt, maar gewoon zoals het moet, op ooghoogte;
  • Een kersenpit of een hete douche ontspannen je spieren helemaal. Heb je echt veel last, dan mag je gerust die hittepit een aantal keer in de magnetron gooien. Let met het douchen wel op je huidje, wissel dus ook af met een koude straal (droge huid alert!);
  • Laat je vriendje of vriendin je regelmatig masseren!

 

Heb jij nog goeie tips om je spieren te ontspannen?