Terugblik op 2023: sportuitdagingen & droombestemmingen

2023 was een jaar vol bijzondere ervaringen en buiten de comfortzone gaan. In het begin van het jaar dacht ik nog dat ik wel genoeg tijd had om een terugblik te schrijven, maar nu zit ik hier met een blanco scherm. Ik weet niet waar ik moet beginnen, want we hebben zoveel gedaan dit jaar. Luciano en ik bezochten samen boulderwalhalla Fontaine Bleau, Zuid-Korea, In het Groen en Zwitserland. En ik was voor Lone Drifters nog vaker weg. Zo begon en eindigde mijn jaar in Zwitserland maar ging ik ook hiken in Jordanië, mountainbiken in Frankrijk en wandelde ik 100 kilometer in 3 dagen! Lees in ons jaaroverzicht meer over onze reizen en ervaringen.

Lone Drifters in 2023

Hoewel ik vanaf 2022 echt vol voor Lone Drifters ging, werkte ik in 2022 nog een aantal uur per week voor een opdrachtgever. In 2023 heb ik deze baan opgezegd en ben ik fulltime blogger geworden. De website groeide steeds meer en in de zomer van 2023 bezochten 90.000 mensen in één maand de website. Dit was een recordaantal bezoekers!

En hoe meer bezoekers, hoe meer werk er bij komt kijken. Ik werkte dit jaar dus voor het eerst met freelance tekstschrijvers en Luciano werd officieel onderdeel van Lone Drifters, vandaar dat ik ook vaak in de wij-vorm praat.

Dit jaar plande ik heel weinig maar was ik toch veel op reis. De meeste vertrekdata van de reizen waren echt op het laatste moment. Ik ging bewust vaker op reis: om de reisblog met nog meer reis content te kunnen vullen en om de bekendheid van Lone Drifters te vergroten.

Een vervelende klus als je leven draait om reizen ;-)

Ik heb nog nooit zoveel landen in een jaar bezocht, behalve toen ik  op wereldreis was. Mijn reislust was in 2023 schijnbaar ongekend, zelfs vergeleken met mijn wereldreis. Behalve in februari en december was ik elke maand onderweg, in binnen- en buitenland.

En hoewel dat allemaal heel leuk klinkt, en ook zeker was, is er ook een keerzijde aan zo veel reizen. Net als met op wereldreis gaan. Je raakt gewend, je wordt verwend, je raakt reismoe en je zit in een bubbel die de mensen thuis niet altijd begrijpen en je thuisleven raakt een beetje verwaarloosd.

Ik neem bewust de tijd om stil te staan waar ik ben en op dat moment te genieten. En tijdens Zuid-Korea liet ik de blog voor wat het was en regelde ik geen één samenwerking. Zo kon ik echt genieten van het reizen zoals ik dat deed voordat ik blogde.

Zwitserland

De eerste reis van het jaar stond al een paar maanden vast: winter in Zwitserland. Het was door corona al een tijd geleden dat ik de sneeuw opzocht. Sterker nog: 2 dagen voordat Nederland dicht ging waren we op wintersport en konden we welgeteld één ochtend snowboarden/skiën of de pistes gingen langdurig dicht door corona. Dat was flink balen.

Maar goed, terug naar Zwitserland. Het land stelde niet teleur. Deze keer koos ik ervoor om een reis te maken met alleen maar non-ski activiteiten. En ik moet zeggen: een wintersportreis zonder te skiën of snowboarden is net zo leuk.

Sneeuwschoenwandelen was zwaar om te doen, maar de besneeuwde dennen en dik pak sneeuw op de trail met alleen het krakende geluid van sneeuw maakte dat allemaal goed. Winterkajakken vond ik spannend. Hoe koud zou het zijn en wat draag je? Hoe dat ging, lees je ook in deze post. Interlaken beviel zo goed dat ik in november terug ging, maar dan met herfstkleuren en een beetje sneeuw.

Malta

In maart vloog ik naar Malta. En daar was het in vergelijking met Nederland wel mooi weer. We wandelden zowel op Malta als op het schiereiland Gozo, een prachtig eiland. Zo liepen we het ene moment langs de ruige kust en het andere moment werden we omringd door bloemen en cactussen in een heuvel landschap.

Als je op zoek bent naar een eiland waar je kunt genieten van de natuur, interessante historische bezienswaardigheden en outdoor activiteiten, dan is Malta de perfecte bestemming. Van wandelen tot wateractiviteiten en klimmen, je kunt het doen op Malta. En op Malta zijn ook diverse films opgenomen zoals Game of Thrones, de nieuwste Jurassic Park film en Gladiator.

Pans op Malta

Oostenrijk

Opper-Oostenrijk grenst aan Duitsland en Tsjechië en strekt zich uit van het betoverende Bohemer Woud tot aan de majestueuze Alpen van het Salzkammergut. Je kunt hier heel goed fietsen, maar ook wandelen en struinen door de pittoreske dorpen.

In Opper-Oostenrijk vind je ook Hallstatt, dat als een van de mooiste dorpen ter wereld wordt beschouwd. Hier kon ik gelijk mijn nieuwe gear testen voor de Bever Dutch Mountain Trail die ik 2 weken later zou gaan doen.  Het was hier namelijk een stuk minder mooi weer, waarvoor deze shell goed van pas kwam. Het voordeel was wel dat ik Koningsdag mooi kon ontwijken.

Bever Dutch Mountain Trail

Na Oostenrijk had ik nog een kleine 2 weken om mij voor te bereiden op de Dutch Mountain Trail. De Dutch Mountain Trail beslaat 101 kilometer en is verdeeld in vier etappes. Maar deze kun je ook lopen in 3 dagen tijdens een evenement van de Bever Dutch Mountain Trail

Ik was hiervoor uitgenodigd door de outdoorwinkel Bever. Nog niet eerder had ik meer dan 25 kilometer op een dag gelopen, laat staan 3 dagen achter elkaar. Ik moet zeggen dat ik ook een klein beetje zenuwachtig was om de Dutch Mountain Trail te wandelen. Ik kwam erachter hoe belangrijk mentale steun is, dat je op één lijn zit met je wandelpartner en dat ik op solo-momenten vooral iemand nodig had die me zou vertellen om door te gaan. Je moet mentaal anders heel sterk zijn. En dat was het, want op de vele momenten dat ik achterbleef op tempo, was mijn wil sterk genoeg en kon ik mezelf elke dag naar de finish slepen.

Dat ik elke avond in een tent moest liggen terwijl ik half dood was door het extreme wandelen vond ik helemaal niet erg. De ervaring was fantastisch.

Daarnaast had ik ook een kleine blessure opgelopen aan de schouders en wilde ik niet een al te zware tas meenemen. Uiteindelijk liep ik de 3 dagen zonder kleerscheuren. Het was een bijzondere ervaring. Of ik het weer zou doen? Misschien ;-)

Als cadeau kost ik voor mezelf een drone die gelijk een van mijn beste aankopen van het jaar werd, ik heb deze zoveel gebruikt!

Kroatië

In Kroatië had ik de mogelijkheid om eindelijk weer eens met Bianca van Food Travel Photography te reizen. We vertrokken met een aantal andere influencers/journalisten richting de omgeving van Sibenik voor een paar dagen outdoor en een beetje luxe. Zo sliepen we op een privé-eiland, gingen we klettersteigen in de canyons en mountainbiken op een schiereiland. En natuurlijk lekker weer en eten. De drone werd hier volop getest op prachtige meren, eilanden en watervallen.

Dat ik terug ga naar Kroatië is één ding dat zeker is.

Rhodos

Ik was 2 dagen thuis en had net genoeg tijd om een wasje te draaien of ik vloog door naar Rhodos in Griekenland. Het eiland Rhodos heeft behalve zon, zee en strand ook schitterende natuur en Griekse cultuur. We stapten op de mountainbike, reisden naar kastelen, aten bij knusse en hippe restaurants en bezochten het eiland Symi waar pastelkleurige huizen schilderachtig op de heuvels zijn gebouwd.

Aan het eind van de reis vlogen we midden in de nacht terug en daarna was ik kapot. Midden in de nacht vliegen is niet iets waar ik fan van ben.

Frankrijk

Tussen Rhodos en Frankrijk had ik nog tijd om bij te komen en dat deed ik door veel te wandelen in Drenthe. (Delen van) etappe 3 van het Pieterpad heb ik vaak, heel vaak gewandeld.

En na een kleine 2 weken reisde ik af naar Frankrijk. Vaak heb je van tevoren verwachtingen van een reis. Wat je er gaat doen en hoe mooi het is. Hoewel het programma mij aansprak, had ik niet echt verwachtingen. Of dat een rol gespeeld heeft weet ik niet, maar de Savoie Mont Blanc verraste me dit keer heel onverwachts.

Naast de club mensen met wie ik er was, super gezellig en outdoorsy, was de bestemming ontzettend mooi. We wandelden in een van de mooiste parken die ik in Europa heb gezien, Sixt-Fer-a-Cheval, maakten een dagtocht en sliepen in een berghut, gingen raften, echt goed mountainbiken en heerlijk eten. Deze trip was echt een van mijn favoriete trips van het jaar.

In het Groen

In juni sliep ik op het land van de boer in een hooiberghut van In Het Groen. Deze organisatie biedt kleinschalige campings of accommodaties aan in het groen; op het platteland of bij de boer.

In de omgeving konden we dus heel goed wandelen en hardlopen. Heerlijk om met het geluid van de koeien en een warm kop thee voor je hutje wakker te worden.

Kardingebultra

In Nederland supte ik er nog op los met 2 nieuwe sup boards op ons eigen meertje op nog geen 500 meter van ons huis. 2 jaar geleden verhuisden we van de stad naar een dorp met een meer zodat we dit soort dingen vaker konden doen. Heerlijk.

De Kardingerbultra is een unieke variant van de Backyard Ultra in ons prachtige Gronings natuurgebied Kardinge. Luciano deed in 2022 en 2023 mee en won in 2023 zelfs een derde plekje voor de solo run! Het voelde alsof ik ook meedeed want ik stond tot laat in de avond en de volgende dag vroeg in de ochtend langs de zijlijn. Bij deze run strijden de deelnemers om de overwinning, met een maximum van 24 rondes. Gedurende die 24 uur rennen de deelnemers elk uur 6706 meter (4 mijl), met inbegrip van 32 hoogtemeters.

Dronefoto Kardingerbultra

Boulderbase camp

Fontainebleau in Frankrijk wordt ook wel het boulderwalhalla van Europa genoemd. Het bouldergebied van Fontainebleau ligt bij de uitgestrekte bossen onder Parijs, 60 kilometer ten zuiden van de stad Fontainebleau en op zo’n 5 uur rijden van Utrecht. Het is een van onze favoriete buitenplekken om te klimmen en dit jaar gingen we hier voor de 3e keer naartoe.

We sliepen bij Boulder Basecamp, een Basecamp waar je kunt overnachten met gelijkgestemden. Je krijgt tips van professionele boulder instructeurs en word zo voorbereid op het beklimmen van de vele verschillende routes in het gebied in Fontainebleau. Dit kamp is dan vooral geschikt voor beginnende boulderaars. Hoewel wij geen beginners zijn hebben we ons prima vermaakt.

Je overnacht in een comfortabel ingerichte tipi-tent en geniet van gezellige avonden na een hele dag geklommen te hebben. We hebben nog vrienden gemaakt, dus het was zoals altijd weer een succes om hier te klimmen.

NS wandeling

Een studievriendin van 2 uur treinen van mij vandaan. We proberen elkaar zo vaak mogelijk te zien en ontmoeten elkaar zo nu en dan half way. Dit keer in Hattem, waar we een keer zo’n NS-wandeling probeerden: de Wezepsche Heide. Officieel loopt de route van Wezep naar Zwolle met een tussenstop in Hattem (super leuk dorp!), maar omdat we ook wilden kletsen en lunchen, besloten we te wandelen naar Wezep. Vooral het wandelen door bos en Hattem vonden we erg leuk.

Jordanië

2 weken later vloog ik naar Jordanië, een droombestemming. Hoevaak ik niet stinkend jaloers werd op iedereen die bij Petra was, nu ging ik er zelf heen met een klein clubje media. 8 dagen lang lekker eten, prachtige landschappen, historie, outdoor. Het was een fantastische reis en deze reis was dan ook zeker een van de, misschien wel de, mooiste reizen van 2023. Meer post are coming!

Zwitserland

Op het vliegveld werd ik opgehaald door Luciano om door te reizen naar Zwitserland. We gingen namelijk onze eerste lange huttentocht maken. De enige huttentocht die we ooit maakten duurde maar 2 dagen en 1 nacht, maar we wilden zo graag een langere tocht maken. Omdat Luciano een trailrun in Zwitserland had, besloot Luciano een tocht in Zwitserland uit te zoeken: de Kesch Trek. Wat was dit een mooie tocht. We hadden super mazzel met het weer, het gebied had een aantal gletsjers en een prachtige smalle trail. Deze trektocht staat naast de tocht die ik in Jordanië maakte in mijn top mooiste trektochten die ik ooit maakte (dat zijn er niet veel, maar deze waren uitzonderlijk mooi).

Na de trektocht reden we met de auto door naar Crans Montana, volgens een bekende van mij: vergane glorie. Ik vond het erg meevallen, maar we waren hier vooral voor de Wildstrubel, een UTMB kwalificatierace, zoals ik het zo mag noemen zodat Luciano punten kon sparen voor zijn UTMB registratie. 100 kilometer en 6600 hoogtemeters. Ongekend. Ik zette Luciano vrijdagochtend af en zaterdagochtend finishte hij de 110 kilometer.

Zuid-Korea

10 dagen later vlogen we naar Zuid-Korea voor een verdiende 3-weekse vakantie. Geen mails en vooral geen sociale media. We bezochten de gangbare triangel van Seoul, Jeju Island en Busan. Helaas werd ik tijdens de vakantie ziek en konden we een paar dagen niet heel veel doen. Blijkbaar vond mijn lijf het aantal reizen ook een beetje te veel.

Gelukkig was ik net op tijd beter voor mijn eerste race. Namelijk de 10km trailrun van de Transjeju. Luciano liep op dezelfde dag de 50km. Ik vond het zwaar, vooral omdat ik net ziek was geweest. En ik liep in het begin ook nog eens de verkeerde route. De 10 en 20 kilometer runs startten namelijk tegelijk. Ik kon wel janken maar besloot toch de trail weer op te pakken. Uiteindelijk liepen zowel Lucian als ik de trails uit en het was naast de Bever Dutch Mountain een van mijn zwaarste challenges dit jaar. Maar hoe meer ik thuis train, hoe leuker ik het ga vinden!

Zuid-Korea vond ik een bijzonder land, een mix tussen het chaotische van China en de netheid en moderne van Japan.

Of ik terug zou gaan? Na 3 weken hoefde het van mij niet per se. Maar nu we weer Koreaanse series kijken, kriebelt het wel een beetje. Dus wie weet! Bekijk hier alvast een route in Zuid-Korea, more is coming!

Zwitserland

Alweer Zwitserland? Jep, een soort van vervolg op de reis die ik in de winter in januari maakte. Maar dan met prachtige herfstkleuren. De dag ervoor sliep ik voor een samenwerking nog in het NHow hotel (tip!) en om 7 uur in de ochtend pakte ik de metro naar Centraal Amsterdam om met de trein naar Zwitserland, Bern to be precise, te reizen.

Omdat het al november was, dus vrij laat in de herfst, hadden we zowel oranje, rode bomen als besneeuwde bergtoppen. En wat een geluk hadden we met het weer! Zwitserland is toch wel een van mijn favoriete Europese landen (naast Noorwegen, beide vrij dure landen). Het is er zo mooi elk seizoen. Wij gingen wandelen, naar meerdere toppen voor het beste herfst uitzicht, naar een wijngaard, het pittoreske Lauterbrunnen en naar de stad Bern. Wat een mooie afsluiter!

What awaits for 2024. Qua reizen weet ik dat eigenlijk nooit. Dit jaar waren de reizen vooral last minute en ik denk dat 2024 niet heel anders zal zijn. Naast een aantal ideeën (Tatragebergte, Zuid-Afrika?) staat Lapland op de planning (ook een droomreis!), een weekend Texel met de familie en een weekend in België.

In 2023 werd er ook weinig gelongboard, geklommen en pakte ik minder vaak de gravelbike. Dat hoop ik in 2024 vaker te doen🙏.

Volg ons vooral op Instagram en per nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te zijn van een nieuwe reis ;-)