Hiken is voor ons de leukste manier om een bestemming te verkennen. Je komt op plaatsen waar vele reizigers – door de lange afstand – niet komen en reist op je eigen tempo.

In dit artikel vind je alles wat je moet weten over hiken. Daarnaast delen we tips over hiken en vind je bij ons de mooiste hikes en wandelroutes over de wereld.

Deze hikingguide opslaan? Pin het op je Pinterestboard!

Pinterest plaatje hiken

Wat is hiken?

Hiken, of wandelen betekent volgens Wiktionary het volgende: hiken is een lange wandeling – meestal – via trails door de natuur.

Het verschil tussen hiken en wandelen

Het verschil tussen wandelen en hiken is de afstand, de moeilijkheid en de plek. Een wandeling wordt meer gezien als een kortere wandeling, bijvoorbeeld door de stad (stadswandeling). Een hike is vaak wat uitdagender en vergt wat betere wandelkleding zoals goede wandelschoenen, sokken en kleding. Speciale hiking trails zijn soms moeilijk begaanbaar omdat ze door de natuur lopen en je het moet doen met het pad dat voorhanden ligt.

hiken is een lange wandeling – meestal – via trails door de natuur

Het verschil tussen hiken en trekken

Dan heb je nog een trekking (of rondtrek). Een trekking is wat uitdagender dan een hike omdat het je fysiek en mentaal test. Denk hierbij aan een trekking naar de Mount Everest, waar je niet alleen dagen onderweg bent, je moet ook door enorm ruig terrein trekken om je bestemming te halen. Niet alleen moet je superfit zijn, ook het weer (enorm koud) en de hoogte zullen een enorme uitdaging zijn.

Het verschil tussen hiken en klimmen

Hoewel je bij het hiken ook ‘klimt’ is het beklimmen van bergen een totaal ander vak. Klimmen is een behoorlijk uitdagende sport waarbij mensen (klimmers) steile rosten beklimmen om de top van een berg te bereiken.

Veel reizigers hiken op hun vakantie omdat je plekken te zien krijgt die soms alleen bereikbaar zijn door een lange en soms lastige hike (denk aan Mount Doom in Nieuw-Zeeland) en daarnaast geeft hiken je een soort ontspanning omdat je in de natuur bent.

Hiken

Hiken kun je zo lang doen als je zelf zou willen. Sommige hikers nemen een vooraf bepaalde trail die soms in een rondje loopt en soms moet je via de bus of een andere manier terug.

Sommige hikes duren een paar uur, andere reizigers wandelen dagen en maken bijvoorbeeld een meerdaagse hike of trekking naar een prachtig meer. Hikes zijn er  op verschillende niveau’s en er is daarom ook een uitdaging voor iedere hiker. Sommige hikes gaan stijl omhoog, andere over stenen. Het is dan ook handig om de juiste schoenen voor je hike te dragen.

Er zijn hiking trails waar je onderweg kunt slapen in een huisje (waar je vaak een reservering voor kunt maken bij de overheid) of je neemt je tent mee. Vaak zijn dit de wandelingen door bergachtige gebieden.

Hiken is erg populair als sport en je zult op Lone Drifters dan ook veel hikes terugzien op de blog.

Wandelkleding

We hebben het hier natuurlijk over hike kleding omdat we al zeiden dat wandelen ook gewoon door de stad kan. Maar of je nou gaat hiken of wandelen, als je voor een paar uur weg gaat is het handig om goede wandelschoenen te dragen.

Kleding voor wandelen in de bergen

Wandelschoenen

Als je gaat wandelen in de bergen is het verstandig om goede wandelschoenen aan te schaffen. Tijdens onze wereldreis liepen wij heel vaak op sportschoenen tussen grote stenen. Je merkt dan toch dat de zijkant van je voet wat pijn gaat doen door de stenen, omdat je constant scheef op je voeten staat. Er zijn verschillende soorten wandelschoenen van categorie A t/m D waarbij A een lichte schoen is met een soepele zool en D een zware hoge bergschoen is met een zeer stevige zool, geschikt voor meerdaagse hikes of wandeltochten.

Daypack

Als je langer op pad gaat is het handig om een goede rugtas bij je te hebben voor de dag (20 tot 30 liter), ook wel een daypack genoemd. Hoe langer de wandeling, hoe meer liter je nodig hebt omdat je toch wat meer eten moet meenemen. Hoeveel liter moet nou meenemen op een meerdaagse trekking? Dat hangt er vanaf, maar met zo’n 40 liter zou je genoeg bij bij je moeten hebben. Neem je een tent en andere kampeerspullen mee op je trekking? Zorg dan dat je rugtas zo’n 55 tot 70 liter kwijt kan (dat is veel!). Bedenk je: hoe zwaarder je tas, hoe zwaarder de hike.

Welke kleding draag je bij het wandelen? 

In principe zou je tijdens je hike het beste kunnen dragen wat het beste zit. Dat is het belangrijkste. Er is wel wandelkleding beschikbaar voor alle situaties. Bekijk het weer van te voren en natuurlijk het gebied waarin je gaat hiken.

Ga je de bergen in? draag dan laagjes. Koelt het ’s avonds flink af, maar is het overdag warm? Dan kun je laagjes uit en aan doen. Je kunt een buf meenemen zodat je je nek lekker warm houdt.

Wat moet je dan als onderste laag dragen? Draag op je huid de thermokleding. Thermokleding zorgt er namelijk voor dat je huid droog blijft. Boven je thermokleding kun je het beste lagen dragen die snel drogen en ventilerend zijn zodat je warm blijft.

Gaat het flink waaien of regenen? Zorg dan dat je een laag draagt dat wind- en waterdicht is, bijvoorbeeld een regenjas. Gaat het echt heel hard regenen? Dan kan een waterdichte broek zoals een regenbroek ook heel handig zijn.  In de bergen kan het soms best fris zijn.

Goeie wandelkleding koop je onder andere bij Bever, de ANWB en Decathlon.

Wat neem je nog meer mee tijdens je hike?

Neem ALTIJD water mee. Het liefst in een hervulbare fles. Ga je langer hiken? Dan kun je overwegen om een fles met een filter mee te nemen, zoals de Lifestraw Go fles.

Het is altijd verstandig om wat snacks en een kaart mee te nemen in je wandeluitrusting. Je kunt helaas niet altijd uitgaan van je Google Maps app. Wil je voor save spelen? Overweeg dan een GPS apparaat mee te nemen. Onze reisbuddy in de Filipijnen had er eentje mee tijdens een hike in Sagada en dat was echt een lifesaver (die hikes in Sagada worden nou niet bepaald goed aangegeven). Websites zoals Wikiloc zijn ook handige voor hiking trails. Wikiloc heeft bovendien ook een app op Android en iOSo.