Hiken is voor ons de leukste manier om een bestemming te verkennen. Je komt op plaatsen waar vele reizigers – door de lange afstand – niet komen en reist op je eigen tempo. Hiken en walking, trekking en wandelen. Deze termen worden allemaal door elkaar gebruikt. In dit artikel leggen we je uit wat precies wat betekent en vind je andere handige hike tips!

QUIKJUMP

Wandelen bij de Five Lakes in Canada

Wat is hiken?

Hiken, trekken en backpacken – het klinkt allemaal hetzelfde en ze vinden buiten plaats. Toch is er een verschil tussen deze drie termen.

Wat is dan precies een hike? De betekenis van hiken is letterlijk vertaald uit het Engels volgens de Cambridge Diary

hiking
noun [ U ]
the activity of going for long walks in thecountryside:
We’re going hiking in the Sierra Nevada.

De betekenis van hiken is dus hetzelfde als wandelen. Wij zien hiken toch als iets anders. Wandelen is namelijk geen wandeling in het park of door de stad. Hiken is een langere wandeling – meestal – via trails door de natuur. Een reis langs door mensen gemaakte trails, paden of wegen. Soms door ruw terrein en uitdagend landschap zoals deze hike naar de Ha Ling Peak in Canada.

Het verschil tussen hiken en wandelen

Het verschil tussen hiken en wandelen is de afstand, de moeilijkheid en de plek.

  • Hiken of hiking: vergt meer inspanning en is vaak moeilijker. Je moet toch enige fitness hebben. Volgens Differencebetween.net betekent hiken dat je van een “lagere hoogte naar een hogere hoogte loopt”.
  • Walking: wandelen of walking houdt in dat je een ‘relatief soepel en vlak pad volgt zonder al te veel hindernissen’.

Met andere woorden: hiking kost meer moeite dan walking, omdat het pad in wandelpaden moeilijker is. Bij walking loop je over een relatief makkelijk en vlak pad, zonder veel hindernissen. Meestal is het pad verhard of van zand.

Volgens de Wandeldate betekent dit dat we in Nederland eigenlijk nooit hiken omdat we niet van een lage naar een hogere hoogte lopen. Met deze informatie trek ik de volgende conclusie:

Een wandeling wordt meer gezien als een kortere wandeling, bijvoorbeeld door de stad, een stadswandeling, gebaande paden.

Een hike is vaak wat uitdagender en vergt wat betere wandelkleding zoals goede wandelschoenen, sokken en kleding en gaat over wat minder begaande paden. Speciale hiking trails zijn soms moeilijk begaanbaar omdat ze door de natuur lopen en je het moet doen met het pad dat voorhanden ligt.

Trekking

Trekking is een vorm van activiteit waarbij je in één dag van punt A naar punt B gaat, en de volgende dag trek je van punt B naar punt C. Tijdens een trekking draag je vaak een day pack (dagrugtas) met alle benodigdheden zoals eten, extra kleding en soms een tent.

Het verschil tussen hiken en trekken

Een trekking is wat uitdagender dan een hike omdat het je fysiek (hoewel ene hike mij fysiek ook wel behoorlijk uitdaagt ;-)) en mentaal test. Denk hierbij aan een trekking naar de Mount Everest, waar je niet alleen dagen onderweg bent, je moet ook door enorm ruig terrein trekken om je bestemming te halen. Niet alleen moet je super fit zijn, ook het weer (enorm koud) en de hoogte zullen een enorme uitdaging zijn.

Klimmen

Hoewel je bij het hiken ook ‘klimt’ is het beklimmen van bergen een totaal ander vak. Klimmen is een behoorlijk uitdagende sport waarbij mensen (klimmers) steile rosten beklimmen om de top van een berg te bereiken. Kijk maar eens in onze categorie klimmen waar we klommen met touwen in Yosemite en Thailand en boulderden op kleinere rotsblokken in Canada en Nieuw-Zeeland.

Veel reizigers hiken op hun vakantie omdat je plekken te zien krijgt die soms alleen bereikbaar zijn door een lange en soms lastige hike (denk aan Mount Doom in Nieuw-Zeeland) en daarnaast geeft hiken je een soort ontspanning omdat je in de natuur bent.

Lees ook: Boulderen, wat is het en wat maakt het zo leuk?

Hiken in alle soorten en formaten

Hiken kun je zo lang doen als je zelf zou willen. Sommige hikers nemen een vooraf bepaalde trail die soms in een rondje loopt en soms moet je via de bus of een andere manier terug.

Sommige hikes duren een paar uur, andere reizigers wandelen dagen en maken bijvoorbeeld een meerdaagse hike of trekking naar een prachtig meer. Hikes zijn er  op verschillende niveau’s en er is daarom ook een uitdaging voor iedere hiker. Sommige hikes gaan stijl omhoog, andere over stenen. Het is dan ook handig om de juiste schoenen voor je hike te dragen.

Er zijn hiking trails waar je onderweg kunt slapen in een huisje (waar je vaak een reservering voor kunt maken bij de overheid) of je neemt je tent mee. Vaak zijn dit de wandelingen door bergachtige gebieden.

Hiken is erg populair als sport en je zult op Lone Drifters dan ook veel hikes terugzien op de blog.

Wil je op hike vakantie? Download dan ook de de gratis wandelreisgids voor 2019 van Kras Reizen voor inspiratie.

Hike gear / wandelkleding

In principe zou je tijdens je hike het beste kunnen dragen wat het lekker zit. Dat is het belangrijkste. Er is wel wandelkleding beschikbaar voor alle situaties. Bekijk het weer van te voren en natuurlijk het gebied waarin je gaat hiken.

Hikekleding in de bergen

Ga je de bergen in? draag dan laagjes. Koelt het ’s avonds flink af, maar is het overdag warm? Dan kun je laagjes uit en aan doen. Je kunt een buf meenemen zodat je je nek lekker warm houdt.

Wat moet je dan als onderste laag dragen? Draag op je huid de thermokleding. Thermokleding zorgt er namelijk voor dat je huid droog blijft. Boven je thermokleding kun je het beste lagen dragen die snel drogen en ventilerend zijn zodat je warm blijft.

Wandelkleding in de regen of met harde wind

Gaat het flink waaien of regenen? Zorg dan dat je een laag draagt dat wind- en waterdicht is, bijvoorbeeld een regenjas. Gaat het echt heel hard regenen? Dan kan een waterdichte broek zoals een regenbroek ook heel handig zijn.  In de bergen kan het soms best fris zijn.

Daypack

Als je langer op pad gaat is het handig om een goede rugtas bij je te hebben voor de dag (20 tot 30 liter), ook wel een daypack genoemd. Hoe langer de wandeling, hoe meer liter je nodig hebt omdat je toch wat meer eten moet meenemen. Hoeveel liter moet nou meenemen op een meerdaagse trekking? Dat hangt er vanaf, maar met zo’n 40 liter zou je genoeg bij bij je moeten hebben. Neem je een tent en andere kampeerspullen mee op je trekking? Zorg dan dat je rugtas zo’n 55 tot 70 liter kwijt kan (dat is veel!). Bedenk je: hoe zwaarder je tas, hoe zwaarder de hike.

Zoek je nog een goede wandelrugtas voor meerdaagse hikes? Bekijk dan de review van de Thule 32 liter backpack.

Wandelschoenen

Als je gaat wandelen in de bergen is het verstandig om goede wandelschoenen aan te schaffen. Tijdens onze wereldreis liepen wij heel vaak op sportschoenen tussen grote stenen. Je merkt dan toch dat de zijkant van je voet wat pijn gaat doen door de stenen, omdat je constant scheef op je voeten staat.

Er zijn verschillende soorten wandelschoenen van categorie A t/m D waarbij A een lichte schoen is met een soepele zool en D een zware hoge bergschoen is met een zeer stevige zool, geschikt voor meerdaagse hikes of wandeltochten. Als je een zeer stevige wandelschoen zoekt voor uitdagende tochten in de bergen dan zijn categorie b-c schoenen een zeer goede keuze.

Wat neem je nog meer mee tijdens je hike?

Neem ALTIJD water mee. Het liefst in een hervulbare fles. Ga je langer hiken? Dan kun je overwegen om een fles met een filter mee te nemen, zoals de Lifestraw Go fles.

Het is altijd verstandig om wat snacks en een kaart mee te nemen in je wandeluitrusting. Je kunt helaas niet altijd uitgaan van je Google Maps app. Wil je voor save spelen? Overweeg dan een GPS apparaat mee te nemen. Onze reisbuddy in de Filipijnen had er eentje mee tijdens een hike in Sagada en dat was echt een lifesaver (die hikes in Sagada worden nou niet bepaald goed aangegeven). Websites zoals Wikiloc zijn ook handige voor hiking trails. Wikiloc heeft bovendien ook een app op Android en iOSo.

Wandelkleding kopen?

Goeie wandelkleding koop je onder andere bij Bever, de ANWB, Bergfreunde en Decathlon.