Surfen in en rondom Ericeira Portugal

Als je op surftrip gaat is meestal de swell, of in ieder geval de weersvoorspelling bepalend voor de vakantieplanning. Met kinderen is dat anders. Ik vertrok naar Ericeira met kind en man om te golfsurfen. In deze post deel ik mijn surfverhaal en vette spots om te surfen in en rondom Ericeira.

Op vakantie met de kids

Het humeur van je kind kan ineens heel wat roet in het eten gooien en je moet letten op stranden met mogelijkheden om je kind zoet te houden (een stukje zand voldoet meestal wel, emmers en schepjes mee en zandkastelen bouwen maar).

De vlucht naar Ericeira ging goed – slechts 3 uurtjes vliegen vanaf Amsterdam – en toen we in Lissabon landden bleek onze bagage al op ons te wachten.

Op naar de huurauto, we hadden een stationwagen gereserveerd waar hopelijk onze boards in pasten. Een enorme uitdaging, want we hadden een 8.0 foot board mee, 5 inpakpogingen en afkeurende blikken van de autoverhuur-boys later zaten alle spullen erin.

Ik moest mezelf even een kopje kleiner maken (figuurlijk) zodat de boards boven mijn hoofd in de auto konden liggen (iemand moet ons toch eens uitleggen waar je auto’s kunt huren die geschikt zijn om grotere surfboards te vervoeren!).

Forte Lisandro

Op de eerste volle dag bleken de golfjes eerder golvEN; flinke bakken van bijna 4 meter hoog! We reden naar het dichtstbijzijnde strandje, Forte Lisandro, want dat zou een beginners surfspot in Ericeira zijn.

Toen we daar aankwamen vond ik die beginnersgolven wel wat hoog ogen en het bleek inderdaad heftiger dan verwacht. Mijn vriend is het water ingegaan om het surfen te proberen, maar toen zelfs de instructeur van een surfklasje in de problemen kwam, besloten we toch maar om een dagje te wachten.

Almada, Costa da Caparica

De 2e dag reden we naar Almada, Costa da Caparica, een leuk strandje ten zuid-westen van Lissabon. De zon begon flink te schijnen en mijn vriend lag al uren in het water zijn eerste golven te pakken, terwijl ik vooral bezig was om mijn dochter te vermaken met zandkastelen en potjes tennis. Halverwege de middag ging ik dan eindelijk een poging wagen. Met bibberende knieën liep ik het water in (altijd weer die angst) en besloot dat de whitewash eigenlijk wel prima was om mee te beginnen.

Ik heb wat golfjes durven pakken maar werd door de stroming wel redelijk afgedreven en lui als ik was, liep ik liever terug dan dat ik ging peddelen (eerste dag enzo, moest mn schouders een beetje sparen). Na het surfen hebben we een flinke hotdog achterover geklapt en zijn weer teruggereden naar huis. Eerste surfpoging overleefd!! Check!

Carcavelos

Op dag 3, tevens de dag met het mooiste weer, gingen we naar het strandje bij Carcavelos. Dit strand was aanzienlijk drukker en ook de surfpopulatie was hier flink groter dan bij de vorige stranden. Omdat de zon zo lekker scheen, hebben we een soort van board-tent gemaakt (met een doek die we ter plekke kochten bij een beachboy), want uiteraard waren we vergeten een parasol mee te nemen.

De zee bij dit Carcavelos was relaxed en zeer kindvriendelijk door de kleine ondiepe poeltjes. De golven komen in mooie lijnen binnen en waren die dag zo’n 1,5 meter hoog. Voor mij als beginner vond ik de golven nog aan de heftige kant, dus was het vooral onderduiken, maar het was toch rustig genoeg om er zonder al te veel angst tussen te dobberen.

Tip: neem altijd een parasol mee als je met kinderen naar het strand gaat, maakt het leven een stuk makkelijker

Na de sessie moesten we snel naar huis omdat Ajax speelde (yes, m’n vriend is voetbalfan!) en dus moest en zou mijn vriend dat vanuit ons appartement volgen (en natuurlijk deed het internet het niet).

De 4e dag wilden we de dag het liefst wat dichter bij het appartement doorbrengen, dus gingen we eerst even kijken bij het skatepark in het noorden van Ericeira en daarna checkten we op het strand hoe de golven ervoor stonden. Het strand ligt bij het skatepark (en een enorme Billabong/Roxy winkel) is niet echt geschikt voor beginners omdat er veel stroming stond en tussen de golven door lieten allerlei grote rotsblokken zich af en toe zien. Dus pakten we de spullen weer in en reden we naar een strandje op loopafstand van ons appartement, waar de golven weer lekker hoog binnenkwamen.

Dagje Lissabon

De 5e dag zou een cultureel dagje worden, maar de 30 minuten rit van Ericeira naar Lissabon duurde bij ons 2 uur(!) doordat de navigatie ons niet helemaal begreep, of wij hem niet ;-).

Helaas hebben we maar 2 uur in Lissabon doorgebracht, waarvan 1 uur op het terras omdat we honger hadden. Hoogtepunt van Lissabon: een ijssalon waar ze ijsjes scheppen in de vorm van roosjes haha. Natuurlijk hebben we het prachtige oude kasteel РCastelo de Ṣo Jorge Рgezien (niet bezocht: duur en lange wachtrijen). Het beroemde trammetje hebben we helaas gemist.

Terugkijkend op onze vakantie hebben we genoten. Ericeira is een gezellig maar rustig dorpje met goedkope restaurantjes en vriendelijke locals.

Tip: Naast Ericeira, in Maffra, zitten allerlei wijngaarden waarvan lekkere wijnen gebrouwen worden! Ga bijvoorbeeld op deze wijntour van Get Your Guide waar je meer leert over de geschiedenis in Mafra, het beste uitzicht op de oceaan bij Ericeira te zien krijgt en waar je lekkere wijntjes kunt proeven!

En de golven bij/rondom Ericeira? Niet allemaal beginnersproof, maar dat kan natuurlijk ook gewoon slecht getroffen zijn. En eigenlijk hadden we het verre van slecht hoor!

Huur een auto

As je naar Ericeira gaat, huur een auto. Bijvoorbeeld bij Sunny Cars, waar je geen verborgen kosten hebt en betaald voor wat je nodig hebt. Zodat je in ieder geval de vrijheid hebt om naar omliggende strandjes (zoals Carcavelos) te rijden. Je bent dan 3 kwartier onderweg, maar dan kom je wel op leuke plekken met veel andere surfers. En bij Ericeira is er veel shore break wat het soms wel lastig maakt om een golf te durven uitrijden. Al met al is het wel een leuke surfbestemming!

Of nog beter; maak een surfroadtrip door Portugal.