Vorige week was ik last minute uitgenodigd om met een groep leuke mensen op mini vakantie naar Schotland te gaan (een microadventure -). Een microadventure is, zoals de naam al zegt- een micro avontuur in een micro periode. In 2 dagen zijn we door Edinburgh en de natuurgebieden rondom Perth gesjeesd om zoveel mogelijk leuke avontuurlijke activiteiten te doen. Als ik ergens wel voor te porren ben – mocht je dat nog niet hebben gemerkt – dan zijn het wel extreme (outdoor)activiteiten.

Dag 1: Edinburgh, whiskey proeven en mountainbiken

Bij aankomst in Edinburgh hebben we na de lunch direct een korte stadswandeling door Edinburgh gemaakt. Geen tijd te verliezen! Bij de Whiskey Experience mochten we whiskey proeven -en nee ik ben er nog niet van overtuigd dat het lekker is – en kort daarna pakten we de trein richting Perth. Tegen de tijd dat we daar aankwamen was het al vrij laat en koud en kregen we te horen dat we die avond zouden gaan mountainbiken. Gelukkig kregen we door Bever kleding aangeboden van The North Face. Een heerlijke softshelljas en als een kudde kanaries (jep, felgele, maar wel hele toffe jassen) reden we door de bossen van Perth. Man on man wat is dat softshell lekker warm.

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure,

Na het mountainbiken in Dunkeld, Perthshire was het alweer verschrikkelijk laat geworden, wachtte het eten al op ons en na het inchecken in het hotel was er nog ruimte om lekker bij te kletsen in ons spooky hotel vlakbij het station van Perthshire . Dankzij mijn lieve reisgenoten heb ik niet helemaal goed geslapen door hun enge verhalen over verlaten verdiepingen, enge barmedewerkers met onverstaanbare Schotse accenten en vreemd gedrag (toen bleek dat twee vrienden samen op 1 kamer sliepen bijvoorbeeld) en gespotte geesten die poolen? (Laura en Mandy!) Ik heb de nacht overleefd door met de tv aan te slapen – daar gaat mijn stoere (blogger)imago – mijn middel om alleen te kunnen slapen ;-) haha :P

Mountainbiken in Schotland

© Henriette Bokslag

© PR Republic

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure,

Dag 2: Canyoing

We gingen canyoing iets wat je waarschijnlijk het meest doet denken aan de survivaltochten van vroegâh, maar dan iets stoerder en met gepastere kleding (je krijgt daar gewoon een wetsuit en helm). Slootje springen wordt vervangen door het springen in beekjes tussen rotsen en het in bomen klimmen door het abseilen van watervallen. Ijskoude voeten, muggenbulten en een ervaring rijker lopen we terug naar het kamp van de Canyoing organisatie. De afgelopen 2 uur zijn we gestalkt door zwermen vliegen en muggen. Zijn we uitgegleden over rotsen in het water en zijn we in stinkende wetsuits in smalle ijskoude beekjes van 2 meter diep gesprongen. Na mijn minute of adrenaline (ik ben geloof ik nog nooit zo snel naar beneden geklommen) tijdens het abseilen van de waterval, kan niks mijn humeur weer verpesten. Nee ook geen enorm koude voeten (ok, ik heb wat lopen klagen, I admit).

Als we de wandeling weer richting het Canyoing basiskamp maken, wacht onze privégids/chauffeur, een man met een enorm Schots accent, ons op met voor iedereen een schone en droge handdoek. Met het vooruitzicht dat geen van ons twaalf een handdoek bij zich had zijn we als blije kinders gaan genieten van een handdoek en droge kleding! Na afloop sluiten we onze microadventure van 2 dagen af met een lunch en prachtig uitzicht op het Schotse landschap (ondiepe beekjes waar enorm stoere mannen in kano’s in gevecht zijn met de stroming).

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure, whisky, proeven, whiskey experience

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure, Castle Cafe, Stewart brewing, pint

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure, bushalte, Lawnmarket

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure

Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure, Perth, reizen met trein Schotland, trein
Schotland, Edinburg, reizen, reisblog, ervaring, micro-adventure, Nike, coloured, Nikon, reisblogger, camera Nikon

How

Binnen 1,5 uur vlieg je vanaf Amsterdam naar Edinburgh, waarvan ik van laatstgenoemde niet veel heb meegekregen – het was immers een microadventure (zoveel mogelijk avontuur in korte tijd) – maar ik moedig je vooral aan om eens lekker de natuur in te gaan en te gaan abseilen en mountainbiken, zo leuk! Het was veel van hot naar her reizen, kletsen met nieuwe mensen (met name bloggers), proeven (whiskey), fotograferen (natuurlijk!) en ook haasten. We misten bijna de trein en Manon van Girls love to travel en ik misten op 10 minuten na bijna het vliegtuig. Al met al een keer wat anders dan een shopping spree. Ik vond het heerlijk!

Alles over Edinburgh lees je natuurlijk op Michelles reisblog Travellifestyle.nl (tip!) die bijna elke maand haar vriend in Edinburgh opzoekt en nog 2 reisjes daarnaartoe te gaan heeft.

Met dank aan Bever, Janneke en The North Face.